Forum Politologia, Uniwersytet Jagielloński Strona Główna Politologia, Uniwersytet Jagielloński
Politologia, Uniwersytet Jagielloński, 2009/2010
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Polski system polityczny- wykłady i ćwiczenia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Politologia, Uniwersytet Jagielloński Strona Główna -> Sprawy studenckie - rocznik 2007
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rustika




Dołączył: 14 Lis 2007
Posty: 440
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 20:42, 13 Sty 2009    Temat postu:

Coś o relacjach prezydent-rząd.
Przegląd Sejmowy nr 3/2008 str. 203.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hybris




Dołączył: 18 Paź 2007
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 12:59, 20 Sty 2009    Temat postu:

Zagadnienia z PSP na egzamin są na chomiku.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
noemik
Starostka II roku



Dołączył: 21 Lis 2007
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 22:34, 20 Sty 2009    Temat postu:

1. Konfiguracja relewantnych partii politycznych po 1989
2. Zjawisko "bariery relewancji" i jego synonimy
1. Demokracja kontraktowa
2. Wyjaśnij pojęcie rozmrażania
3. Funkcjonowanie parlamentu według konstytucji 19971.
1. Ustrojowe zasady wskazujące na demokratyczne państwo prawa (wymienić w kolejności ważności).
2. Władza sądownicza w kontekście Konstytucji z 1997 roku.
3. Wyjaśnić pojęcie "refolucji".
1. Istota demokracji parlamentarnej
2. Mocne i słabe strony jakości ustawy
3. Elita rycerska
1. Zmiany instytucjonalne w polskim systemie politycznym po 1989 r.
2. Kodeks Etyki Poselskiej
3. Wyjaśnij pojęcie incompatibilitas
1. monteskiusowska zasada podziału władzy w konteksie konstytucji z 1997
2. istota "demokracji skonsolidowanej"
3. premierzy prawicowi po 1989 od końca (od 2007)
1. wymien cechy poprawnej dyskusji politycznej. wskaz, ktora z nich jest najwazniejsza.
2. wymien lewicowych premierow w kolejnosci urzedowania.
3. wyjasnij pojecie " panstwo zwiazane z prawem"
1.Od czego zależy ustrój państwa?
2.Na czym polega słabość konsolidalcji polskiego systemu politycznego
3.Wyjaśnij istotną rolę Trybunału Konstytucyjnego.../coś takiego/
1. Jakie są cechy demokracji skonsolidowanej i jakie są najsłabiej realizowane w Polsce.
2. Jakie typy elit występują w Polsce.
3. Wyjaśnij pojęcie "transformacja ustrojowa".
1) Instytucjonalizacja partii wg Meiera
2) Behawioralny wymiar stabilności systemu politycznego
3) Niezawisłość sądów
1) Zjawisko tranzycji
1.Wyjaśnij zjawisko elity pasożytniczej.
2.Konstytucyjna pozycja Rady Ministrów
3.Fenomen skróconych kadencji Sejmu
1. Konstytucyjne znaczenie TK.
2. Czynniki wpływające na ustrój państwa (ogólnie i w RP)
3. Powody słabej konsolidacji systemu. - nie jestem pewien czy tak brzmiało dokładnie
1.MOCNE I SŁABE STRONY JAKOŚCI USTAWY
2.FENOMEN SKRÓCONYCH KADENCJI SEJMU
3.INSTYTUCJONALIZACJA PARTII WG MEIERA
4.CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA USTRÓJ PAŃSTWA

1. Fenomen skróconych kadencji-
to będzie raczej podkreślenie, że paradoksalnie, nie zawsze skrócenie kadencji jest negatywne (więc wymień pozytywne i negatywne aspekty tegoż zjawiska <wyk> pochodzenie spoleczne partii; interesy -> konstelacje interesów; programowe -> poglądy. A więc wszytsko jest

mocne str. kontraktowej:
* bezkrwawe reformy;
* w wyniku kompromisu;
* ustalanie kierunków reform ustrojowych;
* porozumienie mimo braku tradycji spolecznego dialogu pod rzadami autorytarnymi

słabe strony kontrktowej (w polsce):
* niekonsekwentne dzialanie i zachowanie elit solidarnosciowcyh
* niechęć do zawierania po okr. stole merytorycznych kompromisow
* przekonanie, ze zmiana ustroju wszystko zalatwi w kazdej dziedzinie wiec nie trzeba potem sie dogadywac
* niewielka wiedza o realiach i wymogach skutecznego rzadzenia

slabe i mocne strony dem. parlamentarnej sa zwiazane z reprezentacja spoleczna (lub jej brakiem okreslonych grup spolecznych), dominacji partii politycznych, zjawisko rozmrazania, kontrola wladzy przez elektorat (wybory kadencyjne




1. Zasady ustrojowe obecne w zapisie Konstytucji z 2 IV 1997 r.
2. Istota „demokracji kontraktowej”.
3. „Okrągły Stół” – przykład konsensualnego porozumienia elit politycznych i opozycji.
4. Słabości „demokracji kontraktowej” we współczesnym polskim systemie politycznym.
5. Cechy poprawnej dyskusji politycznej.
6. Mocne strony „demokracji kontraktowej”.
7. Zmiany instytucjonalne po 1989 r.
8. System parlamentarno-gabinetowy na przykładzie III RP.
9. Istota „demokracji parlamentarnej”.
10. Kryteria poprawnego projektu ustawy (mocne i słabe strony).
11. Słabości „demokracji parlamentarnej” we współczesnym polskim systemie politycznym.
12. Typy ról poselskich w ostatniej kadencji sejmu.
13. Typy elit obecne w kolejnych kadencjach sejmu.
14. Kodeks Etyki Poselskiej.
15. Mocne strony „demokracji parlamentarnej”.
16. Status ustrojowy parlamentu dwuizbowego; Sejmu i Senatu.
17. Kadencyjność sejmu – pozytywne i negatywne skutki skróconych kadencji.
18. Istota „demokracji proceduralnej”.
19. Wybory jako potwierdzenie stabilizowania się instytucji demokratycznych.
20. Kryteria autolegitymizacji elit politycznych w polskim systemie politycznym.
21. Formy aktywności obywateli (mocne i słabe strony).
22. Fenomen frekwencji wyborczej.
23. Istota „demokracji uczestniczącej” wg R. Dahla – jej realizacja we współczesnym systemie politycznym.
24. Wymiary stabilnego systemu politycznego.
25. Istota „demokracji skonsolidowanej”.
26. Istota „niesymetrycznej konsolidacji”. Destrukcja systemu politycznego – ocena polskiego systemu politycznego.
27. Istota „demokracji partyjnej”.
28. Konfiguracja relewantnych partii politycznych po 1989 r.
29. Pozycja ustrojowa Rady Ministrów (skład, zasady tworzenia, kompetencje, odpowiedzialność).
30. Poczet premierów w Polsce po 1989 r. – przykład najlepszego sprawowania funkcji szefa rządu (uzasadnienie).
31. Pozycja ustrojowa Prezydenta RP (funkcja ustrojowa, kompetencje, odpowiedzialność, zasady wyboru, kampanie wyborcze).
32. Poczet prezydentów w Polsce po 1989 r. – przykład najlepszej prezydentury.
33. Instytucje stojące na straży praworządności. Rzecznik Praw Obywatelskich, KRRiTV.
34. Wymiar sprawiedliwości – zasady funkcjonowania. Sądy i Trybunały.
35. Infrastruktura społeczeństwa obywatelskiego w Polsce – ocena zjawiska.


1.Najbardziej pożądane typy ról poselskich w parlamencie - uzasadnienie.
2.Pozycja ustrojowa Prezydenta RP.
3.Wyjaśnij pojęcie demokracji proceduralnej np. polskiego systemu politycznego.
1. Ochrona praworządności w Polsce (wymienić w instytucje w kolejności powstawnia.
2. Wybory - procedury przy wyborach parlamentarnych, prezydenckich i samorządowych.
3. Demokracja uczestnicząca wg. R. Dahla.
1. Słabość konsolidacji zależy od jakich zjawisk?
2. Opozycja parlamentarna np. V kadencji
3. Zasada reprezentacji politycznej. Smile
Zestaw V:
1. Fenomen skroconych kadencji sejmu
2. pozycja ustrojowa Rady Ministrów (wg Konstytucji z 1997)
3. Wyjaśnij pojecie "elity pasożytniczej"
1.Jakie zasady ustrojowe mają kluczowy wpływ na demokrację parlamentarną
2.Sankcje za nieprzestrzeganie Kodeksu Etyki Poselskiej
3.alternacja władzy
1. Typy rol poselskich i przyklady w sejmie V kadencji
2. Zjawisko "niesymetrycznej konsolidacji"
3. Zjawisko "bariery relewancji" i jego synonimy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wincent ferrer
Regnum Christi



Dołączył: 06 Wrz 2007
Posty: 1371
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 22:40, 20 Sty 2009    Temat postu:

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!

EDIT:
super. Jakby jeszcze jakaś dobra dusza dorzuciła odpowiedzi Wink


Ostatnio zmieniony przez wincent ferrer dnia Wto 22:45, 20 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
noemik
Starostka II roku



Dołączył: 21 Lis 2007
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 23:02, 20 Sty 2009    Temat postu:

przepraszam, ze tak chaotycznie- przekleiłam wszystko co było na stronie IV roku...a odpowiedzi...hmmm....
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rustika




Dołączył: 14 Lis 2007
Posty: 440
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 0:21, 21 Sty 2009    Temat postu:

Na końcu listy zagadnień PSP jest Uwaga nr 2, cytuję:

Podczas egzaminu mile widziane i wysoko oceniane będą przykłady własne, oczywiście przy racjonalnym ich uzasadnieniu.

Szczerze mówiąc dla mnie nie brzmi to zbyt dobrze... Wiecie może czy takie coś było rzeczywiście wymagane? I w jakim zakresie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janosik




Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 386
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KNP UJ

PostWysłany: Śro 1:04, 21 Sty 2009    Temat postu:

Ej, to wszystko jest w tej chudziutkiej książce, Godlewski, czy mamy to z dupy wziąć? Słoń, Arek, was nie pytam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Elefante




Dołączył: 14 Wrz 2007
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 1:43, 21 Sty 2009    Temat postu:

ARGH!

Absolutnie wyssane z palca pytania które proszą się o równie głupią odpowiedź ('refolucja' to rewolucja napisana z błędem ortograficznym). Podręcznik pana Godlewskiego może śmiało konkurować z podręcznikiem pana Sarneckiego o systemach politycznych jeśli chodzi o poziom bzdurności, bezsensowności i idiotyzmu (wersja dla politologów: irrelewancji, hiperodynaryjności i ontologicznych sprzeczności). Bo ani on nic nie traktuje o instytucjach ani o praktyce ustrojowej. Z resztą podstawy instytucjonalno-systemowe mieliśmy rok temu z mgr. Jakubiakiem a praktykę IIIRP nader szczegółowo poznamy na zajęciach z historii najnowszej naszego kraju. Sama idea przedmiotu PSP jest - jak to mówili starożytni - ad analum et pro coitus.

Ambitnym polecam podręcznik Skrzydły 'Polskie prawo konstytucyjne' ew. te co mniej bzdurne teksty z ćwiczeń.

Tak nawiasem mówiąc doszły mnie słuchy o rozmowie dr Bujwid-Kurek ze starostą 3-go roku, w którym wyrażała ona swoje zdziwienie związane z opiniami jakie krążą wśród studentów na temat zajęć Pani Jaźwińskiej. Skończyło się na liście jaka poszła na wykładzie, na której to nasi starsi koledzy wylewali swoje żale.

Do czego zmierzam - forma ćwiczeń, jakość wykładu i sama materia jaką się zajmujemy na zajęciach z PSP zakrawają na kpinę. Podobno już V rok podjął nieudaną kampanię mająca na celu wymóc na władzach instytutu jakieś zmiany związane z formą zajęć prowadzonych przez dr Bujwid-Kurek. Jeżeli społeczność III roku podejmie jakieś konkretniejsze działania sugerowałbym gremialne poparcie takowej inicjatywy.

Oczywiście po sesji:)

Dla spokoju nas i pokoleń...


Ostatnio zmieniony przez Elefante dnia Śro 9:38, 21 Sty 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janosik




Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 386
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KNP UJ

PostWysłany: Śro 8:03, 21 Sty 2009    Temat postu:

Słoń - hiperordynaryjności, bez literki 'r' pomiędzy 'd' a 'y'.
A ja myślałem, że ty Sarneckiego ubóstwiasz? Przecież go cytujesz na każdym kroku;] Ale zostawmy podręczniki i idee przedmiotu, które to obie rzeczy są rzeczywiście dość marne i ponowię pytanie - czy w tym całym Godlewskim to są odpowiedzi na te wszystkie powyższe pytania?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
makalata




Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: politologia V, polityka społeczna III

PostWysłany: Śro 10:46, 21 Sty 2009    Temat postu:

raczej tak, z wyjatkiem paru kwestii jak kodeks etyki poselskiej, role poselskie, elity parlametarne (to było na wykładach)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
noemik
Starostka II roku



Dołączył: 21 Lis 2007
Posty: 406
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 12:58, 21 Sty 2009    Temat postu:

to ja mam prozaiczne pytanie...kto ma Godlewskiego i kto użyczy na 4h do skserowania?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wedel




Dołączył: 18 Paź 2007
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 16:54, 21 Sty 2009    Temat postu:

noemik napisał:
to ja mam prozaiczne pytanie...kto ma Godlewskiego i kto użyczy na 4h do skserowania?

Ja mam...jeśli oddadzą mi go jutro na wykładzie ze Stosunków to mogę urzyczyć
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
cuth
Wstrętny komunista



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 863
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 18:15, 21 Sty 2009    Temat postu:

Elefante napisał:
Do czego zmierzam - forma ćwiczeń, jakość wykładu i sama materia jaką się zajmujemy na zajęciach z PSP zakrawają na kpinę. Podobno już V rok podjął nieudaną kampanię mająca na celu wymóc na władzach instytutu jakieś zmiany związane z formą zajęć prowadzonych przez dr Bujwid-Kurek. Jeżeli społeczność III roku podejmie jakieś konkretniejsze działania sugerowałbym gremialne poparcie takowej inicjatywy.

Następny świat chce zmieniać. A co Cię to obchodzi? Widzę, że ideały twardo się Ciebie trzymają, jeszcze na drugim roku Very Happy Piwa się napij:D
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Timmy




Dołączył: 05 Sty 2007
Posty: 2326
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 18:24, 21 Sty 2009    Temat postu:

Nie no, temat jest o tyle śliski, że ze względu na pełnioną funkcję przez dr B-K to do niej powiniśmy się poskarżyć na poziom jej własnych zajęć Very Happy.

Cuth - czasami nawet takie z pozoru skazane na niepowodzenie działania odnoszą skutek. Np. z tego co wiem, skargi na poziom wymagań p. Mazura i jego ekipy sprawiły, że już mój rocznik miał o wiele łatwiej z tym przedmiotem.

Za to wątpię, żeby nasz rok podjął się teraz czegokolwiek w sprawie dr B-K, bo mamy też z nią przedmiot w semestrze letnim Very Happy


Ostatnio zmieniony przez Timmy dnia Śro 18:30, 21 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
*Kasia*




Dołączył: 19 Mar 2008
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: !!!KrK!!!

PostWysłany: Śro 19:43, 21 Sty 2009    Temat postu:

jeśli Twój rocznik miał "o wiele łatwiej" to co my mieliśmy?! Shocked
może jeszcze trochę poskarżymy;>
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Politologia, Uniwersytet Jagielloński Strona Główna -> Sprawy studenckie - rocznik 2007 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 4 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin